Rabu, 28 Julai 2010

SUPRO



Sukan antara program akan dijalankan pada 6, 7 dan 8 Ogos 2010. Semua pelajar Diploma Analisis Pelaburan dari Part 1 hingga Part 6 digalakkan untuk menyertai aktiviti Supro ini. Senarai sukan yang dijalankan adalah seperti berikut:

1) Tenpin bowling
2) Bola jaring
3) Futsal
4) Bola baling
5) Bola tampar
6) Bola keranjang
7) Badminton
8) Ping pong
9) Petanque
10) Sepak takraw
11) Ragbi

Sebarang pertanyaan bolehlah diajukan kepada semua exco NADIIA. Sokongan anda amat kami hargai. Terima kasih.


Sabtu, 24 Julai 2010

LAPORAN INDUKSI PELAJAR



LAPORAN PROGRAM INDUKSI

PELAJAR SEMESTER 1 DAN 2

SESI JULAI – NOVEMBER 2010

ANJURAN PERSATUAN NADI DIPLOMA IN INVESTMENT ANALYSIS UITM JOHOR (NADIIA)


TARIKH:

18 JULAI 2010


TEMPAT:

DEWAN SRI PERIA


1.0 PENGENALAN

Pada 18 Julai 2010 yang lalu Persatuan Nadi Diploma In Investment Analysis (NADIIA) telah mengadakan program induksi yang melibatkan pelajar semester 1 dan 2 diploma analisa pelaburan sesi Julai-November 2010. Program ini dijalankan selama satu hari. Program ini bertujuan untuk membimbing para pelajar dengan mendedahkan sedikit sebanyak tentang khursus Diploma Analisa Pelaburan yang mereka ambil. Selain itu, penekanan terhadap peluang pekerjaan juga turut diterangkan dengan lebih dalam. Ceramah telah diberikan oleh Penasihat program agar penerangan yang disampaikan akan dapat mencapai objektif yang ingin dicapai. Selain itu, program induksi ini juga telah merapatkan lagi hubungan sesama pelajar dan hubungan pelajar dengan pensyarah.

Program induksi ini telah diisi dengan aktiviti LDK yang dijalankan didalam dewan Sri Peria. Sebanyak tiga sesi telah dijalankan dan setiap sesi mempunyai misi dan visi tersendiri yang ingin kami capai. Antaranya ialah penerepan nilai-nilai tanggungjawab, kepimpinan serta kerjasama dalam diri pejajar untuk melahirkan pelajar yang bermutu.

Bagi mengimbangi antara aktiviti rohani dan jasmani. Kami telah mengadakan aktiviti sukaneka disebelah petang. Aktiviti seperti ini bukan sahaja dapat meningkatkan sifat kerjasama, malah daya ketahanan badan juga dapat ditingkatkan.


2.0 OBJEKTIF

Terdapat beberapa objektif perlaksanaan program induksi pelajar semester 1 dan 2 Diploma Analisa Pelaburan, antaranya:

1) Merapatkan silaturahim antara pelajar lama dan pelajar baru Diploma Analisa Pelaburan.

2) Bagi menerangkan kepada pelajar semester 1 apa yang terkandung di dalam Diploma Analisa Pelaburan serta merangkan peluang pekerjaan pada masa hadapan dengan lebih lanjut.

3) Membincangkan matlamat dan peranan kelab NADIIA.

4) Membuat mereka berfikir bagi menyelesaikan masalah dengan kreatif dan inovatif serta mewujudkan sifat kepimpinan dalam diri mereka.

5) Membuat mereka sedar disamping aktiviti ilmiah, spiritual adalah utama dan sebagai tangga untuk kejayaan.


3.0 TENTATIF PROGRAM INDUKSI

7:30 : Ketibaan dan Pendaftaran Pelajar Baru

8:00 : Sarapan Pagi

8:20 : Majlis Perasmian

- Nyanyian lagu UiTM Di Hatiku

- Bacaan Doa

- Ucapan Naib Presiden NADIIA, (Farah Ain Binti Zamzaibol Baha)

- Ucapan Ketua Projek, (Muhammad Naguib Bin Khaidzir)

- Ucapan Penasihat NADIIA, ( Cik Wan Asma Hanim Binti Wan Mustapha)

- Ucapan Serta Perasmian Daripada Koordinator Program DIIA,

( En Khairudin bin Sali@Saleh )

- Montaj AJK Induksi

9:20 : Ceramah Daripada En Khairudin Bin Sali@Salleh

10:50 : Pembahagian Kumpulan

11:30 : LDK 1 (Masak-Masak)

12:30 : Balik

2:00 : Daftar Masuk Semula

2:15 : LDK 2 (Dare To Fail)

3:15 : LDK 3 (Teka Gambar)

4:00 : Bergerak Ke Padang

4:30 : Sukaneka

- 10 Sen, 5 Sen

- Dodgeball

- Tarik Tali

6:30 : Bersurai

8:00 : Daftar Masuk Semula

8:30 : ‘ Talent Show’

Ramah Mesra AJK Induksi

9:30 : Penyampaian Hadiah dan Penutup

10:00 : Bersurai


4.0 KAEDAH PERLAKSANAAN

Ceramah oleh Koordinator Program

Ceramah telah disampaikan oleh koordinator program sendiri iaitu Encik Khairudin bin Sali@Salleh. Ceramah ini telah memperkenalkan apa itu analisa pelaburan kepada para pelajar. Disamping itu mereka juga turut diberitahu akan objektif kursus ini serta peluang pekerjaan yang ada.

Pembahagian kumpulan

Setiap pelajar telah diberikan dengan kertas sodoku yang mempunya nombor yang berlainan iaitu 1-12. Mereka dikehendaki menyiapkan tugasan sodoku itu dalam masa yang telah ditetapkan. Pembahagian kumpulan dimulakan setelah tamat sesi ceramah iaitu mereka perlu berkumpul mengikut nombor yang tertera pada kertas sodoku masing-masing. Sebanyak 12 buah kumpulan telah dibentuk. Aktiviti ini dijalankan untuk meransang otak mereka pada waktu pagi dengan menyelesaikan sudoku.

LDK 1: Masak-masak

Ini merupakan aktiviti LDK yang pertama. Dalam aktiviti ini setiap kumpulan telah diberikan satu resipi yang berlainan. Mereka dikehendaki memikirkan menu makanan yang boleh dicipta berdasarkan resepi yang telah diberi dan membuat perbentangan setelah masa 15minit diperuntukkan untuk mereka berbincang didalam kumpulan. Aktiviti ini diadakan untuk mewujudkan komunikasi antara ahli dalam setiap kumpulan dan memupuk semangat kerjasama dimana mereka perlu melukis menu masakan ciptaan mereka di kertas mahjung.

LDK2 : Dare to Fail

Dalam aktiviti ini para pelajar telah diberi situasi dimana sekiranya syarikat yang mereka buka telah mengalami kerugian dan bankrupt, apakah tindakan yang akan mereka ambil untuk menyelamatkan syarikat mereka. Para pelajar telah diberikan beberapa faktor kejatuhan sesebuah syarikat dan memilih salah satu faktor dan memberi cara penyelesaian yang terbaik. Aktiviti ini bertujuan untuk menggalakkan mereka berfikir secara kreatif dan kritis, menggalakkan komunikasi antara ahli dalam kumpulan dan membuat perbentangan dengan baik disamping meningkatkan keyakinan diri.

LDK3: Teka Gambar

Aktiviti ini adalah untuk mengajar pelajar untuk fokus terhadap setiap aktiviti dalam kehidupan mereka yang menjadi penentu kejayaan keatas setiap tugasan yang diberikan. Selain itu, kami juga menerapkan tentang komunikasi berkesan dalam diri setiap pelajar. Aktiviti ini memerlukan seorang exco untuk melukis peta sebuah tempat. Kemudian setiap ahli kumpulan akan melihat peta tersebut satu persatu kemudian mereka perlu berkomunikasi dalam bentuk ‘non-verbal communication’ kepada pelukis setiap kumpulan. Ahli kumpulan yang dapat melukis peta tempat tersebut dengan kadar yang paling banyak ketepatannya akan dikira sebagai pemenang.

Sukaneka

Antara sukeneka yang telah dijalankan ialah permainan ’10sen 5sen’, galah panjang dan ‘baring-baring’. Aktiviti ini dijalankan didalam dewan memandangkan cuaca yang hujan pada sesi petang. Aktiviti ini bertujuan untuk beriadah disamping mewujudkan semangat kerjasama dalam sesebuah kumpulan dan membuat perancangan yang sistematik untuk memenangi permainan yang mereka sertai.

‘Talent Show’

Dalam aktiviti ini setiap kumpulan perlu menghantar wakil untuk memperagakan pakaian. Aktiviti ini diadakan untuk mewujudkan suasana gembira setelah seharian mereka menjalani aktiviti dalam kumpulan. Disamping itu, para pelajar boleh mengeratkan lagi hubungan sesama mereka dengan tolong menolong antara satu sama lain.


5.0 JAWATANKUASA PROGRAM INDUKSI

Ketua Projek : Muhammad Naguib Bin Khaidzir

P. Ketua Projek : Ahmad Afifi Bin Abdul Rahim

Setiausaha : Nurul Farahira Binti Fakhruzzaman

Bendahari : Noor Afiqah Binti Che Soh Nur Asyikin Binti Md Jalil

Pengacara Majlis : Mohamad Adam Bin Mohamad Lotfy

Nurul Aini Binti Norazman

Protokol : Farah Ain Binti Zamzaibol Baha

Sajrah Adilah Binti Alizaini

Publisiti : Nur Saiyidah Binti Nik Zainal Alam

Nur Edurra Binti Md Talib

Makanan : Nadiah Binti Amiruddin

Nur Kartika Elani Binti Yayanto

Sijil, Hadiah dan Cenderamata : Noor Amirah Binti Ahmad

Nur Azwa Binti Mohd Radzi

Jurufoto : Nazira Binti Arbange

Multimedia : Muhammad Muzill Bin Mustakim

Tugas-Tugas Khas : Muhammad Ilham Bin Yasri

Asyikin Binti Md Jalil

Pendaftaran dan Mentor Kumpulan : Adzreen Nazirah Khan Binti Yassir Khan

Nurul Zarinie Binti Mohd Zaki

Nurul Syafiqah Binti Zaminhuri

Mohammad Hifzhan Bin Mohd Hilmi

Muhammad Firdaus Bin Roslan

Ahmad Fikri Bin Roslan

Adibb Bin Fadzil

A’in Zubaidah Binti Jaafar

Nur Kiasah Binti Nik Zainal Alam


6.0 MASALAH DAN KEKANGAN

Masalah yang dihadapi sepanjang program ini dijalankan ialah komputer didewan Sri Peria tidak dapat berfungsi dengan baik. Ini menyebabkan nyanyian lagu ‘UiTM DiHATI KU’ tidak dapat dimainkan dan keadaan menjadi sedikit kelam kabut.

Pada sesi petang pula hujan yang turun berterusan menyebabkan aktiviti sukaneka tidak dapat dijalankan dipadang. Ini menyebabkan kami terpaksa mengambil keputusan yang cepat untuk memastikan program ini berjalan dengan lancar tanpa sebarang masalah. Walaubagaimanapun aktiviti ini tetap dijalankan didalam dewan Sri Peria.


7.0 CADANGAN DAN PENYELESAIAN MASALAH

Cadangan dan penyelesaian masalah yang perlu dilakukan ialah sentiasa berwaspada dengan sebarang kemungkinan kerosakkan teknikal dengan menyediakan alternatif lain.

Selain itu, diharapkan semua peserta perlu sentiasa peka dengan masalah dan sebarang perubahan dalam tentatif supaya dapat mengambil langkah yang tepat dan cepat.


8.0 PENUTUP

Kesimpulannya, program induksi pelajar semester 1 dan 2 ini dapat berjalan dengan lancar walaupun terdapat perubahan di tentatif program kerana hujan yang turun pada waktu petang. Program ini telah memberi peluang kepada para pelajar untuk lebih mengenali kurus yang diambil iaitu analisa pelaburan selain dapat mengeratkan lagi hubungan antara pelajar baru dengan barisan exco NADIIA dan juga para pensyarah. Jutaan terima kasih diucapkan kepada semua pihak yang telah memberikan kerjasama secara lansung dan tidak lansung dalam menjayakan program induksi pelajar baru semester Julai-November 2010.






Isnin, 19 Julai 2010

PENGUMUMAN!!



ANNUAL GENERAL MEETING (AGM)

Tarikh: 20 Julai 2010
Hari: Selasa
Masa: 8.00 malam
Tempat: LT1
Pakaian: Mengikut sahsiah rupa diri

Semua pelajar Diploma In Investment Analysis diwajibkan hadir terutamanya pelajar Part1 dan Part2. Sila bawa kad merah kerana cop akan diberikan. Terima kasih. (^_^)


Rabu, 14 Julai 2010

PENGUMUMAN!!



PROGRAM INDUKSI NADIIA

Tarikh: 18 Julai 2010
Hari: Ahad
Masa: 7.30 pagi
Tempat: Dewan Sri Peria (DSP)
Pakaian: Formal

Semua pelajar part 1 dan part 2 Diploma In Investment Analysis diwajibkan hadir. Sila bawa kad merah kerana cop akan diberikan. Terima kasih. (^_^)


Sabtu, 10 Julai 2010

LAPORAN PROGRAM OPKIM


LAPORAN PROGRAM OPKIM

KEM KEPIMPINAN PELAJAR

SEKOLAH KEBANGSAAN MASAI

ULU TIRAM, JOHOR

ANJURAN PERSATUAN NADI DIPLOMA IN INVESTMENT ANALYSIS UITM JOHOR

(NADIIA)


TARIKH:

26 FEBRUARI – 28 FEBRUARI 2010


TEMPAT:

TIRAM INDAH VILLAGE



1.0 PENGENALAN

Pada 26 Februari – 28 Februari 2010, Persatuan Nadi Diploma In Investment Analysis (NADIIA), Universiti Teknologi Mara kampus Segamat telah menganjurkan satu Program Operasi Khidmat Masyarakat (OPKIM), Kepimpinan Pelajar atas kerjasama dengan pihak Sekolah Kebangsaan Masai, Ulu Tiram. Program ini diadakan selama 3 hari 2 malam yang bertempat di Tiram Indah Village. Para pelajar yang terlibat seramai 130 orang yang mengikut kepada sahutan 1 Malaysia iaitu daripada bangsa Melayu, Cina, India dan lain-lain. Para pelajar yang terlibat ini adalah pelajar-pelajar yang mempunyai jawatan di sekolah terdiri daripada ketua kelas, penolong ketua kelas, pustakawan, pengawas dan pemimpin-pemimpin kokurikulum. Mereka berusia di antara 10 tahun sehingga 12 tahun. Pihak sekolah juga telah menghantar para guru seramai 10 orang sebagai pembantu kepada fasilatator dan urusetia sepanjang program dijalankan. Program ini diadakan bertujuan untuk memimpin dan melahirkan pelajar–pelajar yang lebih terbuka dan berdaya saing serta menerapkan nilai tanggungjawab terhadap diri, agama, bangsa dan negara. Selain itu, para fasilatator dan urusetia yang terlibat juga berpeluang untuk bertukar-tukar pendapat, pandangan, nasihat dan idea dengan pelajar-pelajar terbabit. Program ini juga dapat membina dan memupuk semangat kerjasama, berdisiplin, bersatu hati, dan dan berusaha dikalangan para pelajar dan fasilatator serta urusetia itu sendiri. Malah dalam konteks sebenar sekaligus dapat menaikkan nama Persatuan Nadi Diploma In Investment Analysis dan Universiti Teknologi Mara.



2.0 OBJEKTIF

2.1 Membantu para pelajar ini supaya lebih berdaya saing dan bertanggungjawab dari segi kepimpinan, pengurusan masa, pendidikan dan pengurusan carta organisasi.

2.2 Hubungan yang akrab di kalangan para pelajar, fasilatator, urusetia dan para guru yang terlibat.

2.3 Para fasilatator dan urusetia juga dapat bertukat-tukar pendapat, pandangan, nasihat dan idea yang menarik kepada pelajar-pelajar yang terlibat dalam memikul tanggungjawab sebagai pelajar sekaligus sebagai pemimipin di masa hadapan.

2.4 Dapat menjadi panduan kepada para pelajar untuk menambahbaikkan corak kepimpinan yang lebih efisyen dan produktif.

2.5 Memupuk semangat sukarelawan dan amal kebajikan di kalangan ahli yang terlibat.



3.0 PROGRAM DAN PENGISIAN

JUMAAT ( 26 FEBRUARI 2010 )

PETANG

2.30 : Para fasilatator, urusetia dan pegawai pengiring berkumpul di Dataran Seri Bendahara.

3.00 : Bertolak ke Ulu Tiram.

MALAM

7.00 : Tiba di Tiram Indah Village.

9.00 : Persediaan bahan aktiviti dan tempat program.

12.00 : Tidur.


SABTU ( 27 FEBRUARI 2010 )

PAGI

7.00 : Sarapan pagi.

8.00 : Persediaan tempat aktiviti bagi pendaftaran pelajar.

8.30 : Ketibaan pelajar dan pendaftaran.

9.30 : Majlis pembukaan dan perasmian oleh Ketua projek, pengawai pengiring dan wakil dari pihak sekolah.

10.15 : Kudapan.

10.30 : Taklimat program oleh Kem Komander.

- melantik penghulu serta penghuluwati sepanjang program dijalankan.

11.00 : Ice breaking

- pembahagian kumpulan mengikut warna tag yang diberikan semasa pendaftaran.

- kertas kerja telah diberikan kepada 10 kumpulan yang dibentuk untuk mencipta nama kumpulan, logo dan trademark.

- kertas mahjung telah diberikan.

- mendapat barang amanah untuk kumpulan dan individu itu sendiri.

- melantik ketua kumpulan, penolong dan bendahari.

PETANG

1.00 : Makan tengahari dan solat berjemaah di surau.

2.00 : LDK 1 (jom 'explore').

- setiap kumpulan dikehendaki melukis apa yang telah mereka lihat berdasarkan kertas lukisan yang diletakkan di hadapan.

- barang-barang yang digunakan ialah kertas mahjung.

- pembentangkan oleh setiap kumpulan.

3.00 : LDK 2 ( hikayat Si Putam ).

- diberikan 'hand out' mengenai Hikayat Si Putam.

- setiap kumpulan diminta membentangkan kertas kerja.

4.15 : Minum petang dan solat berjemaah di surau.

4.45 : Rempuh halangan.

- mempunyai 5 'check point' yang dijaga oleh urusetia.

- permainan di kelima-lima 'check point' tersebut ialah Sudoku, ketenteraan, jalan atas plastik, masukkan kayu dalam botol tanpa menggunakan tangan dan kecil-kecil cili padi.

- barang-barang yang digunakan ialah botol, kacang masakan, kayu, tali rafiaa, plastik, alat-alat tulis dan polistrin.

6.00 : Mandi dan persiapan diri.

6.30 : Makan malam.

MALAM

7.00 : Berkumpul di surau untuk solat mangrib, kuliah dan solat isya'.

9.00 : LDK 3 ( menuju puncak ).

-setiap kumpulan diminta mencipta dan melukis universiti impian mereka.

-setiap kumpulan diberikan kertas mahjung dan mereka perlu membentangkan hasil kerja mereka

11.00 : Minum malam

11.15 : Muhasabah diri.

12.30 : Tidur.


AHAD ( 28 FEBRUARI 2010 )

PAGI

5.15 : Mandi dan persiapan diri.

5.45 : Berkumpul di surau untuk solat subuh dan kuliah pagi.

6.45 : Senaman pagi dan membina menara belon.

8.00 : Sarapan pagi

8.30 : Ceramah bertajuk " Aku Pemimpin Hebat".

10.00 : Kudapan.

10.30 : LDK 4 ( protected seed ).

- mencipta satu bekas untuk mengelakkan telur yang diberikan itu pecah.

- setiap kumpulan diminta untuk membentangkan kertas kerja masing-masing.

11.00 : Persediaan majlis penutup.

PETANG

1.00 : Makan tangahari dan solat berjemaah.

2.00 : Majlis penutup.



4.O KAEDAH PERLAKSANAAN

Terdapat beberapa aktiviti utama yang akan dijalankan sepanjang 2 hari aktiviti tersebut dan berikut merupakan kaedah pelaksanaan aktiviti tersebut.

4.1 'Ice Breaking'

Aktiviti ini merupakan aktiviti pertama dalam Program Kepimpinan Pelajar yang bertujuan untuk mengagihkan mereka kepada 12 kumpulan yang akan dibimbing oleh seorang fasilitator. Dalam aktiviti ini mereka akan mengenali ahli kumpulan mereka dengan lebih rapat dan mereka dikehendaki mencipta 'trade mark' kumpulan mereka. Selain itu pemberian barang amanah turut akan diberikan kepada pelajar. Antara barang amanah yang dibekalkan adalah belon air, duit (sekadar duit contoh) dan lain-lain.

4.2 LDK 1 ( Jom 'Explore' )

Aktiviti ini adalah untuk mengajar pelajar untuk fokus terhadap setiap aktiviti dalam kehidupan mereka yang menjadi penentu kejayaan keatas setiap tugasan yang diberikan. Selain itu, kami juga menerapkan tentang komunikasi berkesan dalam diri setiap pelajar. Aktiviti ini memerlukan fasilitator untuk melukis peta sebuah tempat. Kemudian setiap ahli kumpulan akan melihat peta tersebut satu persatu kemudian mereka perlu berkomunikasi dalam bentuk 'non-verbal communication' kepada pelukis setiap kumpulan. Ahli kumpulan yang dapat melukis peta tempat tersebut dengan kadar yang paling banyak ketepatannya akan dikira sebagai pemenang.

4.3 LDK 2 ( Hikayat Si Putam )

Aktiviti ini pula bertujuan untuk melahirkan pemimpin yang berfikiran kreatif, kritis dan inovatif. Aktiviti ini hanya memerlukan sehelai kertas A4 yang telah dicetak gambar dua ekor kambing putih dan kambing hitam. Kedua-dua ekor kambing tersebut mengalami konflik untuk menaiki jambatan tersebut. Kemudian, pelajar dikehendaki menyelesaikan konflik tersebut dengan cara lakonan.

4.4 LDK 3 ( Menuju Puncak )

Aktiviti ini adalah untuk memupuk semangat kerjasama dalam kumpulan. dimana nilai ini sangat diperlukan dalam pembentukkan jati diri seorang pemimpin. Malah, menggalakkan serta meningkatkan skil komunikasi antara ahli dan memupuk sifat hormat akan segala pandangan ahli kumpulan. Aktiviti yang berbentuk pembentangan dalam kumpulan ini bertemakan 'My University'. Kertas mahjung serta pen marker akan diberikan kepada setiap kumpulan untuk memudahkan ilustrasi universiti impian mereka. Kemudian, mereka perlu membentangkan dihadapan semua pelajar dan nilai keberanian untuk berada di hadapan khalayak juga dapat dipupuk.

4.5 LDK 4 ( 'Protected Seed' )

Aktiviti ini banyak menerapkan nilai-nilai murni sebagai contoh amanah, bertangunggjawab, kreatif dan kritis berfikir, semangat kerjasama dan memastikan mereka dapat menguruskan organisasi dengan penuh dedikasi. Sebagai permulaan mereka dikehendaki membeli barang-barang yang para fasilitator akan jual dengan menggunakan duit yang dibekalkan pada hari pertama. Mereka diekehendaki untuk mencipta alat pelindungan telur yang diberikan. Kemudian alat pelindung tersebut hendaklah boleh menghalang telur tersebut dari pecah. Kumpulan yang dapat mencipta alat yang paling praktikal dan efektif sebagai alat pelindung akan dikira sebagai pemenang.

4.6 Rempuh Halangan

Aktiviti yang akan menguji ketahanan fizikal dan mental ini merupakan aktiviti luar yang akan menguji mereka mengendali situasi pada saat-saat genting tanpa mengenepikan nilai kekitaan. Hal ini demikian kerana, mereka tetap akan bergerak dalam satu kumpulan dan akan merempuh beberapa halangan untuk melepasi garisan penamat dengan catatan masa terpantas.

4.7 Ceramah

Ceramah yang akan diadakan bertemakan 'Aku Pemimpin Hebat'. Bertujuan untuk memberi gambaran penuh dan hala tuju kepada bakal-bakal pemimpin yang bakal pemimpin pelajar yang lain. Slot ini akan dikendalikan oleh Pensyarah Jabatan Pusat Kefahaman Islam iaitu Professor Madya Ust. Ahmad Nawawi Bin Yaakob.



5.0 CARTA ORGANISASI NADIIA DISEMBER 2009 - APRIL 2010


Presiden

Agushudi b. Muhsin

Naib Presiden

Farah Ain bt. Zamzaibol Baha

Setiausaha 1

Nurshafinaz Azurin

Setiausaha 2

Nurul Farahira bt. Fakhruzzaman

Bendahari 1

Nur Saiyidah bt. Nik Zainal Alam

Bendahari 2

Noor Amirah bt. Ahmad

Exco protokol & adat istiadat

Nurul Aini bt. Norazman (ketua)

Nur Asyikin bt. Md jalil

Exco tugas-tugas khas

Muhammad Ilham b. Yasri (ketua)

Muhammad Naguib b. Khaidzir

Muhammad Muzill b. Mustakim

Exco hal ehwal pelajar

Najwa bt. Yusof (ketua)

Nadiah bt. Amiruddin

Exco multimedia

Nazira bt.Arbange (ketua)

Ahmad Afifi b. Abd Rahim

Sajrah Adilah bt. Alizaini

Exco publisiti

Nur Edurra bt. Md talib (ketua)

Nur Kartika elani bt. Yayanto

Noor Afiqah bt. Che soh

Exco sukan & rekreasi

Mohamad Adam b. Mohamad lofty

Nor Azwa bt. Md. Radzi



6.0 CARTA ORGANISASI PROGRAM OPKIM 2010


Ketua Projek

Noor Amirah bt. Ahmad

Pen Ketua Projek

Nur Edurra bt. Md Talib

Setiausaha 1

Nurshafinaz Azurin

Setiausaha 2

Nurul Farahira bt. Fakhruzzaman

Bendahari 1

Nur Saiyidah bt. Nik Zainal Alam

Bendahari 2

Noor Amirah bt. Ahmad

Kem Komande

Farah Ain bt Zamzaibol Baha

Pemerhati

Nazira bt Arbange

Exco Kerohanian

Muhammad Ilham b. Yasri

Nur Asyikin bt. Md Jalil

Exco Protokol

Farah Ain bt Zamzaibol Baha

Nurul Aini bt. Norazman

Exco Kebajikan & Keselamatan

Mohamad Adam

Nadiah bt Amiruddin

Exco Publisiti & Program

Nur Saiyidah

Sajrah Adilah bt Alizaini

Nurul Farahira

Nor Azwa bt Md Radzi

Exco Cenderamata & Sijil

Agushudi b Muhsin

Najwa bt. Yusof

Nurshafinaz Azurin

Exco Multimedia

Ahmad Afifi b. Abd Rahim

Muhammad Muzill b. Mustakim

Exco Makanan

Nur Kartika Elani bt Yayanto

Noor Afiqah

Exco Sukan & Rekreasi

Muhammad Naguib

Abu Musa

Nurul Ain

Exco Pendaftaran

Nadiah bt Amiruddin

Nor Azwa bt Md Radzi

Muhammad Ilham b. Yasri

Mohamad Adam



7.0 PENGAWAI PENGIRING

Pengawai pengiring bagi program ini ialah Cik Wan Asma Hanim Bt Wan Mustapha.



8.0 MASALAH DAN KEKANGAN

Masalah yang dihadapi sepanjang program ini diadakanlah ialah mengenai penyediaan makanan dan masa.Melalui penyediaan makanan, pihak Tiram Indah Village tidak dapat menyediakan makanan pada waktu yang sepatutnya dan ini telah menyebabkan berlaku sedikit kekecohan dimana para pelajar tidak dapat mengawal diri kerana masing-masing dalam keadaan lapar. Tiada kecederaan yang dilaporkan.

Selain itu, faktor masa menjadi masalah seterusnya. Para pelajar dilihat tidak mematuhi masa yang ditetapkan walaupun telah diberi peringatan oleh kem komander. Mereka tidak mengambil serius dengan peringatan tersebut dan ini telah menyebabkan berlaku sedikit perubahan di dalam tentatif sepanjang program dijalankan.



9.0 CADANGAN DAN PENYELESAIAN MASALAH

Cadangan dan penyelesaian masalah yang perlu dilakukan ialah sentiasa berwaspada dan mengambil kira tentang sesuatu perkara walaupun supaya tidak akan berlaku lagi masalah yang sama dikemudian hari.

Selain itu, diharap agar semua peserta yang terlibat juga mengetahui akan tanggungjawab keseluruhan di dalam program yang dijalankan.



10.0 MAKLUMBALAS PELAJAR

Secara keseluruhannya semua pelajar berpuas hati dengan program yang telah dijalankan ini kerana ini bukan sahaja dapat mengeratkan hubungan di antara ahli-ahli OPKIM iu sendiri, malah dapat menjalinkan silaturrahim diantara pelajar-pelajar dan guru yang terlibat.

Selain daripada itu, program ini juga dapat memupuk semangat kerjasama, berdisiplin dan bersatu hati sebelum, semasa, dan selepas melaksanakan sesuatu tugas yang diamahkan. Tidak ketinggalan juga, program ini secara tidak lansung telah dapat memupuk semangat sukarelawaan dan amal kebajikan serta dapat memberikan pengalaman yang baru kepada ahli yang terlibat dalam melakukan kerja amal ini. Mereka berharap agar program Operasi Khidmat Masyarakat ini dapat diteruskan sebagai program tahunan Persatuan Diploma In Investment Analysis.



11.0 PENUTUP

Kesimpulannya, program Operasi Khidmat Masyarakat yang dijalankan ini dapat member peluang kepada para pelajar untuk merasakan pengalaman baru sebagai fasilatator mahupun urusetia tetapi secara khususnya dapat menjalinkan hubungan yang baik, berdisiplin dan bertanggungjawab dikalangan pelajar dan pegawai pengiring yang terlibat. Para pelajar juga berjaya menjaga nama baik UiTM dan sekaligus dapat menaikkan nama UiTM . diharap agar program seumpama ini dapat dijalankan lagi pada semester yang akan datang. Jutaan terima kasih diucapkan kepada semua pihak yang terlibat secara lansung dan tidak lansung dalam menjayakan program OPKIM ini.



Disediakan oleh,

NURULFARAHIRA FAKHRUZZAMAN

Setiausaha program Operasi Khidmat Masyarakat Ulu Tiram 2010



Disahkan oleh,

CIK WAN ASMA HANIM WAN MUSTAPHA

Penasihat 1 NADIIA



12.0 LAMPIRAN

Nama Program : OPKIM Program Kepimpinan Pelajar SK Masai Johor Bahru Anjuran Nadi Diploma in Investment Analysis ( NADIIA )

Tarikh : 26, 27, 28 Februari 2010

Tempat : Tiram Indah Village, Kota Tinggi

Penasihat : 1. Cik Wan Asma Hanim Bt Wan Mustapha



SENARAI NAMA PEGAWAI PENGIRING DAN PESERTA


Nama Pegawai Pengiring

1. Cik Wan Asma Hanim Bt Wan Mustapha


Nama Pelajar

BIL

NAMA PELAJAR

NO KP AWAM

NO MATRIK

PART

1

Ahmad Afifi Bin Abdul Rahim

910716-14-5401

2009827546

2

2

Mohamad Adam Bin Mohamad Lotfy

910901-10-5671

2009819008

2

3

Muhammad Muzill Bin Mustakim

911218-14-5681

2009228402

2

4

Muhammad Naguib Bin Khaidzir

910617-14-6089

2009407022

2

5

Nor Azwa Bt Md. Radzli

910430-14-5262

2009655978

2

6

Nur Asyikin Bt Md Jalil

910804-04-5136

2009476926

2

7

Nurul Aini Bt Norazman

910927-05-5078

2009218062

2

8

Nurul Farahira Bt Fakhruzzaman

910210-01-5482

2009890948

2

9

Noor Afiqah Bt Che Soh

900612-14-6152

2008385421

3

10

Nur Kartika Elani Bt Yayanto

901214-03-5734

2008706453

3

11

Agushudi Bin Muhsin

900821-10-5891

2008224564

4

12

Farah Ain Bt Zamzaibol Baha

900910-10-5754

2008224608

4

13

Muhammad Azhari Bin Tom Ali

900617-10-5827

2008224764

4

14

Muhammad Ilham Bin Yasri

900815-14-6419

2008224546

4

15

Mutiara Bt Zulkifli

900923-14-5616

2008224712

4

16

Nadiah Bt Amiruddin

901007-14-5164

2008224668

4

17

Nazira Bt Arbange

900318-01-6322

2008224598

4

18

Noor Amirah Bt Ahmad

900601-01-6096

2008224544

4

19

Nur Edurra Bt Md Talib

900813-01-6602

2008258264

4

20

Nur Saiyidah Bt Nik Zainal Alam

900118-14-6560

2008224596

4

21

Sajrah Adilah Bt Alizaini

900925-14-6292

2008224672

4

22

Siti Khairunnissa Bt Jamaludin

901015-14-6060

2008224678

4

23

Najwa Bt Yusof

890330-01-5190

2007138585

5

24

Nur Shafinaz Azurin

890410-01-6070

2007108297

5

25

Akid Uzair Bin Ahmad Jaelan

890408-10-5293

2007259788

6

26

Muhammad Hilmi Bin Anwar

891116-14-6207

2007232006

6

27

Abu Musa Bin Kamaruzaman

901127-01-5559

2008224674

4

28

Mohamad Muizuddin Bin Mohd Shah

900622-01-6685

2008224762

4

29

Fauziah bt Karim

890106-01-5874

2007231912

6

30

Sarah Bt Abd Halim

890822-14-6066

2007231886

6